انواع نمای سیمانی

31 مرداد ، 1402
شرکت پایون

انواع نمای سیمانی چه در زمان گذشته و چه در طراحی‌های مینیمال و مدرن امروزی، در سراسر دنیا ازجمله در کشور ما بسیار متداول است و یکی از لوکس‌ترین نما‌های ساختمان و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. معماران و طراحان ساختمان با استفاده از سیمان می‌توانند هر شکل مدرن هندسی را روی نمای ساختمان پیاده‌سازی کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با انواع مختلف نمای سیمانی ساختمان و مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید.

1. نمای سیمان سفید

نمای سیما ن سفید از متداول‌ترین و جذاب‌ترین نماهای سیمانی در طراحی سازه است و بسیار لوکس و مدرن محسوب می‌شود. در ساخت این نما باید از ترکیب سیمان سفید مرغوب استفاده شود. اگر ساختمان شما در خیابانی پر دود و ترافیک است، احتمالاً این نمای سیمانی مناسب شما نیست؛ چراکه خیلی زود چرک و کثیف می‌شود. کاربرد نمای سیمان سفید بیشتر در محله‌های خلوت و ویلاهای خارج از محدوده شلوغ شهری است.

ساختمان با نمای سیمان سفید

تصویری از یک ساختمان با نمای سیمان سفید

2. نمای رومی سیمانی

نمای رومی سیمانی از نماهای پرطرفدار و زیبا است که می‌توان آن را با سنگ یا سیمان طراحی کرد. نوع سنگی این نما بسیار گران‌تر از نوع سیمانی آن است. همچنین می‌توان از ترکیب سنگ و سیمان نیز در اجرای این نما استفاده کرد و در تست های غیر مخرب امتحان خود را پس داده است.

3.  نمای سیمان رنگی

در مناطق توریستی استفاده از نمای سیمان رنگی بسیار زیبا، کاربردی و جذاب است و حسی از هیجان و نشاط را به این مناطق القا می‌کند. رنگ‌های متنوع نمای سیمان رنگی، دست شما را در ایده‌پردازی و خلق نماهای بی‌نظیر کاملاً باز می‌گذارد.

ساختمان با نمای سیمان رنگی

تصویری از یک ساختمان با نمای سیمان رنگی

4. نمای سیمان شسته

از ترکیب سیمان و رنگ‌های معدنی با دانه‌های سنگی رنگی، نمای سیمان شسته ساخته می‌شود. این نما استحکام بسیار بالایی نسبت به سایر نماهای سیمانی دارد و در راه‌پله‌ها و نمای دیوارها اجرا می‌شود. به علت چندرنگی بودن نمای سیمان شسته کمتر آن را در نمای اصلی ساختمان استفاده می‌کنند؛ مگر اینکه از یک نمای شلوغ پر از سنگ‌های کوچک رنگی خوشتان بیاید.

5. نمای سیمان تخته ماله

نمای سیمان تخته ماله از دو بخش آستری و تخته‌مال تشکیل می‌شود. لایه آستری آن از جنس ملات ماسه و سیمان است و باید حداقل ضخامت 2 سانتی‌متر داشته باشد و روی دیوارهای آجری یا بلوک‌های سیمانی اجرا می‌شود. لایه بعدی که به آن تخته‌ماله می‌گوییم، باید ضخامتی حدود 0.5 سانتی‌متر داشته باشد و از ترکیب ماسه، خاک‌سنگ، پودر سنگ و سیمان به دست می‌آید. به دلیل اینکه این نما با یک تخته‌ماله روی لایه آستری کشیده می‌شود، به آن نمای سیمان تخته ماله می‌گویند. اجرای این نمای سیمانی نیاز به مهارت، ظرافت و دقت فراوانی دارد.

6. نمای سیمان خراشی

این نمای سیمانی از لایه‌های پایین تشکیل می‌شود:

  • لایه آستر که از ماسه و سیمان درست‌ می‌شود و ضخامتش حدود 2 سانتی‌متر است.
  • لایه ماله که از ماسه، خاک‌سنگ، پودر سنگ و سیمان درست می‌شود.
  • لایه سنگ که با سنگ‌هایی حدوداً 2 میلی‌متر اجرا می‌شود.

و در آخر با کمک ماله‌های مخصوص، خراش‌هایی در نما ایجاد می‌کنند.

7. نمای سیمان آبساب یا موزاییک شسته

نمای سیمانی آبساب یا موزاییک شسته دو لایه دارد و قبل از اجرای لایه دوم، سطح لایه اول باید کاملاً با آب خیس و شسته شود؛ تا حدی که لایه سن‌گریزه را بتوان دید. می‌توان به‌جای استفاده از آب، سطح لایه اول را با برس‌های مخصوصی سابید. بعد از اجرای لایه دوم، با سنباده سطح آن را کاملاً صاف و صیقلی می‌کنند؛ به‌طوری‌که مانند موزاییک دیده می‌شود.

8. نمای سیمان تگرگی

نمای سیمان تگرگی از ترکیب ملات سیمان، خاک‌سنگ و سنگ‌دانه ساخته می‌شود و سپس با دستگاه دوغاب‌پاش روی نما پاشیده می‌شود. ضخامت آن معمولاً 2 سانتی‌متر است و به‌عنوان لایه سوم به‌کار می‌رود. بیشترین کاربرد آن در نمای دیوارها است ولی اگر به‌خوبی و مهارت از آن استفاده شود، برای نمای اصلی ساختمان نیز مناسب است.

9. نمای سیمان ماهوتی

نمای سیمان ماهوتی از مخلوط سنگ‌دانه، خاک‌سنگ و ملات سیمان ساخته‌ و با دوغاب‌پاش به ضخامت 2 سانتی‌متر روی نما اجرا می‌شود. این نما تقریباً از همه نظر شبیه نمای سیمانی تگرگی است، تنها تفاوت بین آن‌ها در نوع سنگ‌دانه درونشان است. اگر از سنگ‌دانه‌های ریز استفاده شود به آن نمای سیمان ماهوتی می‌گویند و اگر با سنگ‌دانه‌های درشت ساخته شود، نمای سیمان تگرگی نامیده می‌شود. موارد استفاده آن نیز دقیقاً مانند کاربردهای نمای سیمان تگرگی است و بیشتر روی نمای دیوارها اجرا می‌شود، ولی با استفاده و اجرای درست در نمای اصلی نیز جلوه خاصی دارد.

10. نمای سیمان چکشی یا تیشه ای

نمای سیمان چکشی یا تیشه‌ای در دولایه اجرا می‌شود؛ لایه اول یا لایه زیرین، از ملات سیمان و ماسه درست می‌شود که ضخامتش حدوداً 2 سانتی‌متر است. لایه دوم نیز از ملات سیمان تشکیل می‌شود و 1.5 سانتی‌متر ضخامت دارد و با ماله روی لایه اول پیاده‌سازی می‌شود.

هنگام اجرای نمای سیمان چکشی، در فواصل دلخواه و براساس طرح، شیشه‌های نازک میله‌ای شکل در لایه دوم قرار داده می‌شود و بعد از خشک شدن، با استفاده از چکش و تیشه شکاف‌های ریزی روی لایه دوم ایجاد می‌کنند تا شیشه‌ها را خارج کنند.

مزایا و معایب انواع نمای سیمانی

حال که با انواع مختلف نمای سیمانی آشنا شدید، در ادامه برخی از مزایا و معایب آن را ذکر می‌کنیم تا هنگام انتخاب این سبک از نما، کم‌وبیش از مزیت‌ها و چالش‌های پیش‌رو آگاه باشید.

مزایای استفاده از نمای سیمانی

  • هزینه پایین مصالح و اجرای نما
  • صرفه‌جویی در زمان به‌خاطر سرعت بالای اجرا
  • دوام و طول عمر زیاد
  • تنوع رنگی بی‌نظیر
  • امکان اجرای بافت‌های مختلف در سطح سیمان مانند طرح سنگ و چوب
  • مقاومت بالا هنگام تغییرات آب‌وهوایی
  • امکان اجرای نمایی با ظاهر یکنواخت و صاف
  • قابلیت بازتاب نور طبیعی و درخشان با جلوه دادن به نما
  • قابلیت فرم‌پذیری بالا و ایجاد نماهایی با فرم‌ها و طرح‌های متنوع
  • مصالح مناسب برای اجرای انواع سبک‌های معماری

معایب استفاده از نمای سیمانی

  • در برابر حرارت و رطوبت عایق نیست.
  • اگر صحیح اجرا نشود، ترک می‌خورد.
  • امکان کثیف و تیره شدن سریع نما به علت جذب بالای گردوخاک
  • وزن زیاد سیمان باعث سنگینی بنا می‌شود.
  • صرف هزینه برای تمیز کردن دوره‌ای نما

نکاتی مهم قبل از اجرای انواع نمای سیمانی

قبل از هر چیز یک مهندس معمار یا طراح هنگام انتخاب انواع نمای سیمانی ساختمان، باید به شرایط و مسائل بسیاری دقت کند که در ادامه سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • باید بافت منطقه‌ای را که ساختمان در آن واقع‌ شده است شناسایی و بررسی کند.
  • حتماً اقلیم و آب‌وهوای منطقه‌ای را که ساختمان در آن قرار دارد مدنظر قرار دهد.
  • توجه به کاربری ساختمان بسیار مهم است.

برای هرکدام از شرایطی که ذکر شد، نیاز است که طراحی خاصی از نمای سیمانی پیاده‌سازی شود و شاید لازم باشد از رنگ و نوع خاصی از سیمان نیز استفاده کرد. آشنایی با عناصر تشکیل‌دهنده یک نمای سیمانی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

امروزه به دلایل مختلفی ازجمله هزینه‌های بالا در ساخت‌وساز، استفاده از انواع نمای سیمانی بسیار رایج و پرطرفدار شده است. در این مقاله سعی کردیم نماهای مختلف از نوع سیمانی را معرفی کنیم و نکاتی در خصوص اجرا و مزایا و معایب استفاده از آن را برای شما توضیح دهیم. اگر اجرای نمای سیمانی توسط استادکاران به شکل اصولی پیاده‌سازی شود، نمای ساختمان شما بسیار زیبا و بادوام خواهد بود. بزرگ‌ترین ایراد نماهای ساختمانی با سیمان این است که گردوخاک و آدلودگی را سریع به خود جذب می‌کند که می‌توان این عیب را با ضدآب کردن نما حل کرد.

سؤالات متداول

1. هنگام برآورد هزینه نمای سیمانی، چه عواملی تأثیرگذار است؟

ارتفاع و متراژ کار، اقلیم پروژه، نوع سیمانی که به کار می‌برید، ابزار موردنیاز و سبک و مدل نمای سیمانی می‌توانند از عوامل تأثیرگذار بر قیمت اجرای نمای سیمانی باشند.

2.  در نمای سیمانی رومی ترکیبی، چه قسمت‌ هایی بهتر است با سنگ و چه قسمت‌ هایی با سیمان اجرا شود؟

بخش‌های اساسی ساختمان مثل ستون و تاق بهتر است با سنگ و دیگر قسمت‌ها با سیمان اجرا شوند.

3.  نمای سیمانی در چه نوع ساختمان ‌هایی به کار می رود؟

اجرای نمای سیمانی محدودیتی ندارد و در انواع نماها از جمله خانه باغ، ویلا، آپارتمان، ساختمان‌های تجاری و اداری استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx