نکات روش اجرای FRP

21 تیر ، 1402
شرکت پایون

روش اجرای FRP و نکات آن از موضوعات مهمی است که در زمینه مقاوم سازی باید بدانید. سازه های مختلفی وجود دارند که به دلایل مختلفی نیاز به مقاوم سازی پیدا می‌کنند. برای مقاوم سازی انواع سازه ها روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. همچنین هر روش در شرایطی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. FRP یکی از روش های نسبتا نوین برای مقاوم سازی سازه ها محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با این راهکار مقاوم سازی آشنا شوید، ادامه این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون را از دست ندهید.

FRP چیست؟

اف آر پی به نوعی پلیمر می‌گویند که با فیبر تقویت شده است. مواد استفاده شده در این پلیمر از فیبر و ماتریس تشکیل می‌شود. اف آر پی در صنایع مختلفی کاربرد دارد که یکی از آنها ساختمان سازی است. ماتریسی که در اف آر پی قرار دارد از رزین های پلی استر و اپوکسی تشکیل شده است. ماتریس FRP از خوردگی و آسیب دیدن بتن جلوگیری می‌کند. این محصول کاربردهای متنوعی خصوصا در ساخت و ساز دارد اما باید به روش خاصی از آن استفاده کرد.

مراحل نصب و اجرای FRP

تصوری از نصب و اجرای FRP 

مراحل آماده سازی سطح و نصب FRP

عملیات نصب FRP نیازمند انجام محاسبات سیستمی خاص می‌باشد. این محاسبات باید شرایطی را ایجاد کند تا مقاومت سازه در برابر نیروی کششی و کرنشی زیاد شود. هر چه محاسبات دقیق تر انجام شود عملکرد اف آر پی بهتر و سازه مقاوم تر خواهد بود. اما مراحل نصب و اجرای FRP شامل موارد ذیل است که در ادامه تک تک آنها را بررسی می‌کنیم:

  • بررسی کردن سازه و محیط آن به جهت ایجاد شرایط اجرای اف آر پی
  • آماده سازی سطح اجرا
  • اجرای FRP
  • کنترل کیفیت عملیات اجرا شده

بررسی سازه و محیط اطراف آن

قبل از هرگونه عملیاتی باید محیط اطراف و بستر اجرا بررسی شده و در صورتی که مشکلی وجود دارد برطرف شود. بنابراین قبل از مقاوم سازی با FRP باید بتن بستر چک شود. اگر بتن آسیب دیده و یا دچار تخریب شده و به سطح میلگرد رسیده باشد باید ابتدا با روش های مختلف ترمیم بتن انجام شود و سطح به شکل یکنواخت درآید. همچنین اگر بتن سالم است باید هرگونه آلودگی مثل مواد روغنی، گریس و... از سطح آن پاک شود.

آماده سازی سطح اجرا

اگر بتن به وسیله کلریدها یا سولفات ها مورد حمله قرار گرفته است ابتدا باید آثار و بخش های آسیب دیده پاکسازی شوند، چراکه کامپوزیت بار قابل توجهی به سطح انتقال می‌دهد و باید اتصال بین سطح و کامپوزیت به خوبی برقرار شود. بنابراین سطح بتن باید اکسپور باشد. یکی از روش های پاکسازی سطح، استفاده از تکنیک سند بلاست است. برای آماده سازی سطح لازم است موارد زیر نیز انجام شوند:

  • ساخت لایه جدید به جای لایه هایی که تخریب شده اند.
  • خلل و درزهای سطحی باید با استفاده از بتونه پر شوند.
  • سطح عضو مورد نظر باید صاف و تسطیح شود.
  • سطح باید به رزین پرایمر آغشته گردد.

اجرای FRP

اما در مرحله سوم مقاوم سازی با اف آر پی نوبت به اجرای آن می‌رسد. روش اجرای این الیاف به دو شکل دستی و مکانیزه می‌باشد. یا به عبارت دیگر نصب اف آر پی با استفاده از روش های دستی و NSM  است. در ادامه این دو روش را بررسی می‌کنیم.

1. روش نصب دستی

در راهکار دستی مقاوم سازی با FRP، تولید و اتصال کامپوزیت ها به شکل همزمان انجام می‌شود. به این معنی که پس از تمام شدن مرحله اول سطح باید با استفاده از غلتک به ملات و رزین پلیمری آغشته شود. پس از آن نیز باید الیاف بر روی سطح اجرا شود. ملات پلیمری نیز با غلتک بر روی الیاف قرار می‌گیرد. اگر قصد داشته باشیم چند لایه مقاوم سازی را اعمال کنیم باید بر روی لایه اول، لایه دوم کار شود. در برخی مواقع ممکن است عملیات چسباندن با دستگاه انجام شود. بعضی مواقع نیز برای مهار کردن تقویت کننده frp از اسپایک یا انکر استفاده می‌کنند.

2. روش نصب NSMR

NSMR سر واژه چند کلمه لاتین به معنای تقویت کننده FRP در سطوح نزدیک است. این روش اجرای FRP، روشی قدیمی است که در آن از کامپوزیت به جای میلگرد فولادی استفاده می‌شود. در این روش معمولا از چسب های پلیمری به جای گروت سیمانی استفاده می‌شود. میلگرد های اپوزیتی نیز در این راهکار به جای میلگردهای فولادی قرار می‌گیرند. در این روش تقویت، پدیده تورق یا اثر لاملار ایجاد نمی‌شود. زمانی می‌توان از این روش استفاده کرد که مهار کردن میلگرد های قرار داده شده در کنار عضو ممکن باشد.

مراحل نصب و اجرای اف آر پی

تصویری از نصب و اجرای اف آر پی به روش دستی

- مراحل نصب و روش اجرای FRP در سیستم NSMR
این مراحل عبارتند از:
  • با استفاده یک فرز در بتن شیار ایجاد می‌شود.
  • با استفاده از دمنده هوا یا فشار آب زیاد شکاف ایجاد شده تمیز می‌شود.
  • سطح شیار باید به طور کامل خشک شود.
  • شیار تا حدی با چسب پلیمری پر می‌شود و سپس میله کامپوزیت FRP در آن قرار داده می‌شود.

مرحله عمل آوری FRP

در این مرحله شما با استفاده از تکنیک هایی از قطعه مقاوم سازی شده محافظت می‌کنید. در مرحله عمل آوری در عرض 2 الی 6 ساعت سطح مقاوم سازی شده باید بررسی شود تا هیچ گونه حباب هوا در آن وجود نداشته و در آن حبس نشده باشد. همچنین هیچ گونه بیرون زدگی و خم شدگی نیز نباید در لایه ها مشاهده شود. پس از آن نیز برای افزایش طول عمر باید عضو مقاوم سازی شده رنگ آمیزی شود.

از روش FRP برای مقاوم سازی پل ها نیز استفاده می شود. ما در مقاله با عنوان مقاوم سازی پل ها با روش FRP به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

رزین، چه نقشی در اجرای FRP دارد؟

رزین اپوکسی مورد استفاده در این روش، در درجه حرارت پایین دارای گران روی بالایی است. البته درجه حرارت زیاد نیز مشکل ساز است. در این وضعیت باید شرایط اجرا را به روش مصنوعی ایجاد و یا مقاوم سازی سازه ها را متوقف کرد . در صورت استفاده از رزین باید حتما طبق دیتا شیت اعلامی شرکت سازنده اقدام کرد. همچنین باید از رقیق کردن اپوکسی جلوگیری کرده و پس از مخلوط شدن رزین با هاردنر به سرعت از آن استفاده کرد.

جمع بندی درباره روش اجرای FRP

در این مطلب تلاش شد تا به تفصیل در مورد روش اجرای FRP و نکات آن توضیحات کاملی ارائه شود. اگر به دنبال نصب و اجرای FRP در تهران می‌گردید بهتر است به این منظور به شرکت های معتبر و شناخته شده ای نظیر مقاوم سازان پایون مراجعه کنید. این شرکت تاکنون پروژه های مرتبط بسیار زیادی را در سطح کشور با موفقیت به سرانجام رسانده است و گزینه خوب برای انتخاب توسط کارفرمایان محسوب می‌شود.

سوالات متداول

1. FRP چیست؟

اف آر پی نوعی پلیمر است که با فیبر تقویت شده و برای مقاوم سازی سازه‌های مختلف از جمله سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. مراحل اجرای FRP چیست؟

این مراحل عبارتند از: بررسی بتن در بستر زمین، آماده سازی سطح و اصلاح بتن های آسیب دیده در بستر، اجرای الیاف اف آر پی به دو روش دستی یا مکانیزه، عمل آوری و بررسی سطحی که مقاوم سازی شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx